Amersfoort
+31 6 55962062
contact@printdataplatform.nl

Drukwerk is mensenwerk

Heeft een modern grafisch productiebedrijf nog van die accountmanagers nodig? Dat vragen mensen die drukwerk bestellen zich soms af. Iedereen die van deze tijd is bestelt toch alles online? Ja, dat klopt en juist daarom heb je accountmanagers van deze tijd nodig. Mensen die grafische en IT-kennis combineren tot oplossingen. Wat is het profiel van een grafisch accountmanager, nu en in de toekomst?

Eerlijk gezegd begrijp ik die weerstand tegen sommige accountmanagers wel. Zo’n klassieke verkoper die met een mooie auto op bezoek komt met als enig doel om met jouw opdrachten zijn persen te vullen. Ik kan het weten, want dat heb ik zelf ruim tien jaar gedaan. Klanten benaderen, offertes doorspreken en uitonderhandelen, en dan snel terug naar de drukkerij om al die opdrachten ‘over de schutting’ te gooien. Later wisten slimme, conceptuele accountmanagers klanten te binden door in plaats van losse orders oplossingen te verkopen. Ze gingen processen van klanten op het eigen productiebedrijf afstemmen. En juist die oplossingen zijn nu steeds vaker IT-oplossingen waarbij grafische kennis onmisbaar is. Grafisch accountmanagers van nu analyseren processen bij opdrachtgevers met wie ze samen IT-oplossingen uitwerken, op maat (laten) bouwen en in gebruik nemen.

Drukwerk nodig, eerst naar Google?
Zo’n grafische IT-oplossing is niet altijd nodig. Wie eenvoudig drukwerk wenst zoekt op Google op ‘drukwerk bestellen’ en komt dan uit bij één van de grote internetdrukkers. Drukwerkdeal, Reclameland en Drukland bleken mijn eerste drie zoekresultaten. Allemaal prima bedrijven voor drukwerk zonder franje. Uitblinkers in internetmarketing, procesautomatisering, logistiek en het inzetten van robots. IT-oplossingen voor gestandaardiseerde printproductie op hoog niveau. Ze betalen ongetwijfeld een vermogen aan Google om hoog te scoren in online zoekresultaten en moeten deze kosten aan klanten doorberekenen. Drukwerk bestellen bij internetdrukkers is erg gemakkelijk maar ook relatief duur. Als je meer eisen stelt, ga je koffie drinken met een grafisch accountmanager van een gespecialiseerd printbedrijf, om samen een passende oplossing te bedenken.

Grafisch advies nodig en trek in koffie?
Hoewel de grote internetdrukkers online heel zichtbaar zijn, wordt het meeste drukwerk bij gespecialiseerde drukkerijen geproduceerd. In een aantal situaties kan dat niet anders:

  • Je wilt als producent of webshop dat jouw plastic verpakking niet eindigt als drijvend afval in de oceaan, maar wilt duurzame papieren verpakking laten ontwikkelen, testen en altijd op het juiste moment geleverd krijgen. Wie kan helpen de verpakkingslijn duurzamer te maken?
  • Je wilt als merkeigenaar niet voor schut staan bij je klant omdat de kleur van je logo op iedere brochure of verpakking net even afwijkt. Dat komt niet erg professioneel over en is niet goed voor je handel of imago. Net zoals je ook niet met vlekken in je kleding rondloopt. Wel eens van PMS-kleuren gehoord? Wie kan ze nog stabiel blijven drukken?
  • Je wilt als marketeer meer persoonlijke en relevante communicatie met je en op het juiste moment. Niet alleen online maar ook offline, omdat je weet dat dit prima werkt voor jouw product. Hoe zet je een datagedreven printproces op?
  • Je wilt persoonlijk opvallen met iets bijzonders. Bijvoorbeeld een geboortekaartje met een preeg van je familiewapen of een herdenkboek met jouw familiegeschiedenis waarin het complete grafische nabewerkingsarsenaal van topontwerper Irma boom gebruikt is. Wie kan met topontwerpers samenwerken?

In dit soort situaties heb je iemand nodig die de grafische kennis heeft om je te helpen. Iemand met kennis van grafische ontwerp-, print- en nabewerkingsmethoden en papiersoorten, en die dit goed weet te verwoorden in een advies. Liefst een prettig persoon die je niet meteen doorverwijst naar een website, maar je uitnodigt voor een kop koffie en goed naar je luistert. Gelukkig zijn deze mensen te vinden als eigenaar|accountmanager|ordermanager bij een van de honderden gespecialiseerde printbedrijven die Nederland rijk is.

Grafisch accountmanagers van deze tijd
Nadat een goede relatie is opgebouwd, gaan opdrachtgevers en grafische productiebedrijven bij veel herhalend drukwerk samenwerken. Ze bouwen een gedeelde workflow van klant naar producent die offerteaanvragen, opdrachten en planningsinformatie zo veel mogelijk automatisch verwerkt. In de huidige tijd bestelt iedereen alles, ook drukwerk, het liefst online en dat kan als de workflow wordt uitgebreid met een gesloten webportal. Het ontwikkelen van workflow en webportal is maatwerk, net zoals het aansluiten van klanten met hun systemen op de eigen omgeving. Dat aansluiten kan heel eenvoudig tot zeer complex verlopen.

Naast goede communicatievaardigheden, grafische kennis en commercieel doorzettingsvermogen hebben grafisch accountmanagers hiervoor IT-basiskennis nodig. Een grafisch accountmanager kan meepraten over databases, API’s, toegangsbeveiliging, cloudsystemen, gegevensbescherming, scrum, projectmanagement en meer om vervolgens persoonlijk het verschil te maken. Zo blijft het grafisch vak altijd weer veranderen. Drukwerk blijft mensenwerk waarbij grafisch accountmanagers onmisbaar zijn, nu en in de toekomst.