Amersfoort
+31 6 55962062
contact@printdataplatform.nl

Meer drukwerk, meer bos

‘Voor mij geen drukwerk want ik wil niet dat er nog meer bossen gekapt worden’ is een drogredenering om niet voor drukwerk te kiezen. Je hoort dit vooral uit de mond van marketeers die liever voor digitale communicatie kiezen. Eten die marketeers soms ook geen groenten omdat hiervoor plantjes sneuvelen? Er zijn veel goede redenen om wel of juist niet voor drukwerk te kiezen, maar daar behoort de discussie over bomen kappen niet toe.

Hoe zit het nou echt met drukwerk, het papier en die bossen? Het klopt dat voor het meeste drukwerk papier wordt gebruikt. Om papier te maken is pulp nodig dat weer van hout gemaakt wordt. Hiervoor worden inderdaad bomen omgekapt. Voor de Europese papierproductie gebeurt dit vooral in Scandinavië waar na elke kap meer productiebos aangeplant wordt dan er gekapt is. Het kappen zou je dan ook beter oogsten kunnen noemen, zoals je ook sperziebonen, bloemkool en aardappels oogst. Groenten worden elk jaar geoogst en dit is te vergelijken met het kappen van bomen in productiebossen. Het verschil is dat bomen voor papierproductie in plaats van één jaar zo’n tien tot dertig jaar groeien voordat ze geoogst worden. Niets mis mee.

Duurzaamheid gegarandeerd
Voor vrijwel al het drukwerk in Nederland wordt FSC-gecertificeerd papier gebruikt, wat betekent dat het hout afkomstig is uit bossen die duurzaam beheerd worden. Bossen worden zodanig beheerd dat de biodiversiteit, ecologische functies en het voortbestaan van het bos worden gewaarborgd. Nieuwe bomen worden geplant om gekapte bomen te vervangen. De Forest Stewardship Council (FSC) ziet hierop toe.

Je kunt dit dus gerust vergelijken met de biologische landbouw, want in de productiebossen worden geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Na gebruik wordt veel papier gerecycled tot karton en zo hergebruikt. Het is ook mogelijk een mix van FSC-gecertificeerd hout, gerecycled materiaal en/of gecontroleerd hout te gebruiken.

Gaat het dan altijd goed?  
Nee, er wordt ook papier gemaakt van hout dat op een onverantwoorde manier is geproduceerd. Ontbossing gebeurt vooral in het Amazonegebied, Indonesië en Congo. Tropisch hardhout is niet geschikt als grondstof voor papier. Dertien procent van de ontbossing is bedoeld voor de (ook lokale) papierindustrie, waarbij het papier voor Europa ook nog over een grote afstand verscheept wordt. Dat moet natuurlijk stoppen. 

Gelukkig eisen steeds meer opdrachtgevers dat hun drukkerij FSC-gecertificeerd papier gebruikt. Vrijwel alle drukkerijen en papierhandelaren werken hieraan mee. Tussen 2005 en 2015 zijn de Europese bossen met 44.000 vierkante kilometer gegroeid, wat een leuke bijdrage is aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Meer drukwerk betekent meer bos, al moet daarbij wel gezegd worden  dat de bijbehorende transportbewegingen en industriële activiteiten het milieu belasten.

De drukwerkschaamte voorbij
Geen enkele marketeer hoeft zich dus te schamen over het kappen van bossen wanneer voor een campagne drukwerk ingezet wordt. Ja er worden inderdaad bossen gekapt, maar er wordt meer aangeplant dan er wordt geoogst. Zo groeit de hoeveelheid bos door het gebruik van drukwerk. Als drukwerk wordt gebruikt voor verpakkingen, is dat veel duurzamer dan het gebruik van plastic. Papier is veel beter te recyclen en eindigt niet in grote hoeveelheden drijvend in de oceaan. Drukwerk voor marketingcampagnes is het meest effectief als het heel nauwkeurig gericht wordt op doelgroepen of individuele personen. Van modelspoortijdschrift tot direct mail na geavanceerde data-analyse. Minder drukken, meer effect. Zo ben je als marketeer slim bezig voor je opdrachtgever en het milieu.