Amersfoort
+31 6 55962062
contact@printdataplatform.nl

PrintUpdates

Meer drukwerk, meer bos

‘Voor mij geen drukwerk want ik wil niet dat er nog meer bossen gekapt worden’ is een drogredenering om niet voor drukwerk te kiezen. Je hoort dit vooral uit de mond van marketeers die liever voor digitale communicatie kiezen. Eten die marketeers soms ook geen groenten omdat hiervoor plantjes sneuvelen? Er zijn veel goede redenen…
Lees meer

PostNL mag print niet langer bedreigen

PostNL gaat brievenbussen eerder legen als volgende versobering van de postbezorging waarmee het bedrijf de grenzen van de postwet opzoekt. Behalve consumenten zijn ook producenten van retaildrukwerk al langer de dupe. Grafische bedrijven maken zich terecht zorgen over stijgende tarieven van PostNL. Tegelijkertijd vermindert zowel de betrouwbaarheid als frequentie van de zakelijke postbezorging in Nederland. Het…
Lees meer

Hoe ziet de grafische industrie er in 2035 uit?

Na jaren van consolidatie, schaalvergroting en veel bedrijfssluitingen grijpen nieuwe en vernieuwde hightechprintbedrijven hun kansen. Inkjet- en maatwerkapplicaties maken het verschil. Schaalvergroting wordt ingeruild voor schaalverkleining terwijl we geleidelijk afscheid nemen van offset en generieke web-to-print portals. Tot 2010 bestond de grafische industrie in Nederland uit ruim 1000 drukkerijen die een divers orderpakket produceerden in…
Lees meer

Voorspellingen helpen DM respons omhoog

Eenmaal op de deurmat bij een geïnteresseerde consument is print een uiterst effectief reclamemiddel. Maar stijgende porto- en papierkosten maken het steeds lastiger om de businesscase rond te krijgen. De oplossing lijkt simpel. Minder direct mail versturen en een hogere, voorspelbare respons. Hoe pakt een dataspecialist zoiets in drie stappen aan? Datascience wordt al heel…
Lees meer

PrintDataPlatform van start

Op 24 juli 2024 heb ik PrintDataPlatform BV opgericht. Hier heb ik mijn eerder ontwikkelde DrukwerkMaatwerk in ondergebracht. Na een succesvolle start is DrukwerkMaatwerk in drie jaar flink in gebruik gegroeid. Het nieuwe PrintDataPlatform is een doorontwikkeling van DrukwerkMaatwerk met meer mogelijkheden voor meer grafische professionals. Het PrintDataPlatform faciliteert data-uitwisseling over offertes en orders tussen…
Lees meer

Eigen IT-oplossingen maken drukkerijen succesvol

Zelfstandige grafische productiebedrijven hebben last van schaalvergroting, prijzendruk en online tussenpersonen voor algemeen drukwerk. Gelukkig is er een alternatief. Specialiseren en klanten binden met eigen webportals. Eigen IT- oplossingen zijn een belangrijk onderdeel van deze strategie. Zo is is Veldhuis Media uit Meppel succesvol gegroeid door zich volledig te richten op boeken en tijdschriften. Het…
Lees meer

De grafische industrie, 15 jaar later

In 2009 heb ik mijn onderzoek Nieuwe Drukvormen gepubliceerd. De grafische industrie was toen een slagveld. Van de drukkerijen die deelnamen is ruim de helft inmiddels failliet. De andere helft nam op tijd de juiste maatregelen. De toekomst wordt digitaal is geschiedenis. 15 jaar geleden heb ik tijdens bedrijfsbezoeken aan drukkerijen de veranderbereidheid gemeten met…
Lees meer

Luister eens naar Radio Grafisch

Regelmatig maak ik een lange autoritten. En zo heb ik de vermakelijke en vooral informatieve podcast Radio Grafisch ontdekt. De makers, Ed Boogaard en Alex Kunst, kennen we als voormalig hoofdredacteuren van het voormalig vakblad Graficus. Samen hebben ze de De Grafische Vakpers op poten gezet. In de auto luisteren naar Ed en Alex voelt…
Lees meer